Hiljuti palus Õhtuleht minult intervjuud seoses topeltstandardiga, mis vihjab, et palja rindkerega avalikus ruumis viibimine on meeste puhul OK, aga naiste puhul mitte. Nõustusin ja pakkusin välja idee, et prooviks, kuidas rahvas reageerib, kui ma palja ülakehaga kesklinnas jalutan nagu midagi poleks juhtunud.
Ühel kuumal suvepäeval saigi mõte teoks. Pärast vabas vormis vestlust suundusime ajakirjaniku ja fotograafiga vanalinna. Läksime sinna, kus raekoja eest kulgeb tänav alla Peppersacki manu. Seal all eemaldasin oma särgi ja kõndisin üles, pildistava fotograafini. Aega läks max üks minut. Rahvas oli väga passiivne. Oli palju pensionieas turiste. Kõik ei märganudki mind, aga kes nägid, need vaid muigasid. Vaatasime fotosid mõttega, et äkki on vaja aktsiooni korrata, kui äkki peatus minu, fotograafi ja ajakirjaniku juures valge minibuss. Arvasin, et seal on fotograafi sõbrad, kes enne just olid meid samasuguse bussi aknast tervitanud. Võta näpust- mupo! Kaks korravalvurit kargasid autost välja, öeldes karmi häälega midagi sellist: „Mis toimub? Naisterahvas, pange riidesse!“. Olin juba harjunud mõnusalt palja ülakehaga ja ei saanud kohe aru, et see, kes peaks riide panema olen mina. Enda meelest olin riides: kaks paari pükse, tossud, isegi kott ja prillid. Fotograaf tegi puusalt pilti ja mupo ütles, et fotoka võite kohe ära panna, need pildid ei lähe kuhugi. Mulle alles hiljem tuli pähe, et meie riigis on vaba ajakirjandus ja pressifotograafi takistada ei tohi või ma eksin? Igatahes sel teemal ei vaielnud mupoga ei ajakirjanik ega fotograaf ja rohkem pilte ei tehtud. „Pange särk selga!“ käsutas mupo uuesti. Mina seletasin, et mehed küll käivad linnas palja ülakehaga. Seepeale noorem mupo irvitas: „Mehed…hehee!“ ja mõlemad väitsid, et alasti on keelatud viibida avalikus ruumis. Linna heakorra eeskirjades olevat see paragrahv sees. „Kedagi häiris!“, ütlesid nad. Üks kodanik olevat helistanud heakorratelefonile. Kõne olevat suunatud algul dispetšerilt Pärnu mnt mupole ja sealt Raekoja platsil passinud mupole, kes kohe meie juurde sõitis. See kõik juhtus minutiga! Kui küsisin, kas helistas mees või naine, ei osanud nad vastata. Avaldasin arvamust, et mehed käivad tihti palja rindkerega ja keegi ei kutsu neile politseid. Tegu on ebaõiglusega. Ajakirjanik informeeris mupot, et me teeme Õhtulehte lugu topeltstandardist. Vanem mupo ütles, et oleks me kesklinnaosa valitsuselt luba küsinud, poleks olnud probleemi. Ime küll, et palja ülakehaga käimiseks peab naisel olema ametlik luba, aga mehel mitte! Mul oli särk juba seljas, kui noorem mupo mind lõbustatult vaatas ja ütles, et tema naine ei käiks iial palja ülakehaga linna peal. Vastasin, et ta ei käi, sest ta ei julge! Ühiskond on vaenulik ju. Vanem mees sõnas, et see on vajalik teema, millega peaks tegelema ja et temal poleks midagi selle vastu, et naised ka palja ülakehaga saaksid käia ja inimesena saab ta meist aru. Mupo kirjutas ajakirjaniku andmed igaks juhuks üles, aga karistust ei järgnenud. Läksime minema, aga enne ütles noorem mees, et mul olevat väga ilus keha. Ta nagu PIDI seda mainima.
Olime ajakirjaniku ja fotograafiga juhtunu üle õnnelikud. Saime näidata, mis reaalselt juhtub, kui avalikus ruumis jalutab täiesti relvitu, rahumeelne palja ülakehaga naine. Selgus, et naine iseenesest ongi juba oma soo tõttu kriminaal.
11. juulil ilmus Õhtulehes meie lugu Naiseks olemine võrdub kriminaalkuriteoga! koos kahe fotoga: ühel olin normaalne ja teisel jube. Teisel seisan koos mupo ja ajakirjanikuga bussi juures, aga kuna pilt tehti puusalt lainurgaga ja ma seisin lainurgale liiga lähedal, moondus mu keha nagu imeväel. Alakaalust sai ülekaal, käsivarred paisusud suuremaks kui Ott Kiivikasel ja rinnad olid alt üles vaates täiesti võõrad. Toimetaja pani foto üles mu keelust hoolimata, kuna see oli ainus pilt, mis peegeldas tegelikkust, nimelt siis meid koos mupoga ja seega ajakirjanduslikult väga väärtuslik. Tema ei olevat saanud aru, et mu kehaga on midagi valesti! Ega igaüks olegi visuaalselt intelligentne. Psühholoog H. Gardneri järgi on lausa 8 intelligentsuse tüüpi. Minu ähvarduse peale, et kui pilti kohe netist ei eemaldata, ma rohkem intervjuusid ei anna, võeti see kohe ära, aga paberlehte jäi see siiski, olgugi, et väikeselt. Reportaažifotod pole pea kunagi ilusad. See on hind, mida tuleb reaalse elu näitamise eest maksta.
Nagu sellest olnuks vähe, avastasin teise kohutava foto ka Postimehe Naine24-st, kus rippus sama lugu lühemal kujul. Sinna olid nad osanud panna 5 aastat vana halva valgusega tehtud pildi minust. Kirjutasin Postimehe päevatoimetajale, et vahetagu foto välja ja saatsin ühe pildi enda erakogust. Kuna päevatoimetaja edastas kirja Naine24 toimetajale, siis kulus meeletult aega ja veel kaks järelpärimist ning alles järgmise päeva lõuna ajal vastati, et on pilt vahetatud.
Kui piltidejama välja arvata, jäin Õhtulehe looga ja sel teemal nendega suhtlemisega rahule, sest artikli sain ise enne trükkimist üle lugeda ning vajalikud parandused sisse viia.
11. juuni hilisõhtul saabus mulle e-mail pealkirjaga „Facebook Warning“. Sisu oli järgmine: „You uploaded a photo that violates our Terms of Use, and this photo has been removed. Facebook does not allow photos that attack an individual or group, or that contain nudity, drug use, violence, or other violations of the Terms of Use. These policies are designed to ensure Facebook remains a safe, secure and trusted environment for all users, including the many children who use the site.“ (Eesti k: „Sa laadisid üles foto, mis rikub meie kasutustingumusi ja see foto on eemaldatud. Facebook ei luba fotosid, mis ründavad indiviidi või gruppi, sisaldavad alastust, narkootikume, vägivalda või muud. See seadus kindlustab, et Facebook on kõigi, sealhulgas laste jaoks turvaline ja usaldusväärne keskkond.“).
Kui üritasin FB-sse minna, ei lastud mul enne sisse logida, kui olin teinud linnukese sellise teksti ette: „I understand I shouldn’t upload photos, that violate Facebook politicies“ (Eesti k: „Ma saan aru, et ma ei tohiks üles laadida fotosid, mis pole Facebooki poliitikaga kooskõlas“.)
Minu meelest on see kohutav inimõiguste rikkumine. Olen kunstnik ja tegemist on kunstilise katsetusega teha oma versioon Köleri „Truust valvurist“. Põhiseadus ütleb, et teadus ja kunst on vabad. Olen üsna veendunud, et kaebajaks oli mõni eriliselt vihane Õhtulehe kommentaator. Enamus neist jälestab naise rindu, kui kommentaaride järgi otsustada. Pilt on nüüd taas FB-s ülal. Mul on FB-s veel palju nii mees- kui naisakte. Imestan, et neid keegi üles pole andnud ja kaevati hoopis kõige süütuma mustvalgele teralisele filmile pildistatud poolakti peale. On siis tõesti nii, et meesakt häirib vähem kui paljaste rindadega naine?
tubli fideelia, et sa sellise asjaga tegeled ja tähelepanu juhid soorollidele. onupoeg tegi sellise järelduse asjast: ma ei lähe sõjaväkke, sest miks naised ei pea minema, aga mehed peavad.
ReplyDeletepeeter
jagan onupoja arvamust. ajateenistus peaks vabatahtlik ja sooneutraalne olema, sest ainult nii teenivad aega need, kes tõeliselt seda teha soovivad.
ReplyDeletePeetril tõepoolest huvitav tähelepanek, mis viitab sellele, et meil väärtused ja mõisted, keel ja kultuur, segamini nagu pudru ja kapsad või nii nagu Paabeli segaduse ajal, kus keegi enam kellestki aru ei saanud. Aga sõjaväekohustus ja paljas ülakeha on huvitav võrdlus...Aga olen nõus ka ühe varasema kmmenteerijaga, et Põhjamaades on tabude kaudu seksuaalsus suunatud ainult väga kitsale valdkonnale, objektile jättes kõrvale subjekti. Sellest vaatevinklist lähtudes on Fideelia tegevus meil revolutsioonilise tähendusega mõttemallide muutmisel. Kui sellega kaasneb ka filosooofiline taust, siis lausa Põhjamaade Gandhi.
ReplyDeleteAndrus
OOoo, ilus. :) Selle filosoofilise tausta uhke sõnastamisega läheb rohkem aega, aga see on muidugi olemas, sest ma ei tee midagi ilma teoreetilise taustata. Loomulik, et enne teooria ja siis praktika. Vastupidi saab vist ka, aga see on juba minu jaoks liiga ähmane. Konkreetsus eelkõige.
ReplyDeleteSee blogipost ja performance-katsetus oli justkui rusikas silmaauku. Mõtlen ise igal kevadel-suvel samale asjale, et miks mehed tohivad palja ülakehaga ringi käia ja naised mitte. Eriti kuna randade läheduses, aga juba linnavahel käivad ka väga koledad ja vormist väljas "koledad" mehed ilma särgita ja säravad kui kuusepuud- vaadake mind. Siis alati mõtlengi, et miks näiteks mina ei võiks siis ka rannast koju jalutada alasti või ükskõik, kus särgi maha võtta kui tuju peaks tulema.
ReplyDeleteLahe, et sellele on nüüd tähelepanu pööratud!
:)
ReplyDeletetäpselt see häiribki, et suurte tissidega karvased mehed, kõht ees, tohivad jalutada ringi palja rindkerega, aga niipea, kui naine seda teeb, kihutab politsei kohale. :( Otsustatagu siis juba ära, kas keelustada see kõigi sugude jaoks või muuta vabaks ka kõigi jaoks. Meil kehtib ju põhiseaduslik võrdõiguslikkus! Vanus, sugu ega füüsiline vorm ei tohiks olla keelamise ja näpuga näitamise põhjuseks. Kui võrdus, siis võrdsus.
Võrdsus jah,kui lotendavate tissidega mees võib palja ülakehaga ringi käia,miks mitte siis ka lotendavate tissidega naine ei võiks?Kuna aga naisel on "väljaulatuv" sugutunnus ülalpool keha ja mehel allpool,siis oleks õiglane kui oleks lubatud mehel bottomless ja naisel topless vabalt ringi liikuda.Kuritegu oleneb siiski teost mitte soost...
ReplyDeleteJääb mulje, et kõik mis puudutab laste saamist ja hoidmist, on kuidagi lastega seotud, suguelundid paljunemiseks ja naise rind toitmiseks, on kuidagi mingil juhuse kokkuleppel tabuks kuulutatud ja edasi äriks ning aju vägistamiseks aretatud (pornograafiana). Aga siis peaks olema keelatud ka lapse kallistused ja kaetud ka noorte emade huuled, mis imikuid musitavad("oh õudust"), targem siis näokate muretseda. Ikka müksatav Andrus:)
ReplyDeleteSee teema - naiste õigus/õigusetus - palja ülakehaga käimisel - see on üsna ammune asi vist juba. Seda nimetatakse topfree, topfreedom jne. - kui keegi viitsib internetist otsida.
ReplyDeleteHelsingi paraadil möödunud aastal oli kah miski spetsiaalne grupp sel teemal - aga noh need tšikid seal paraadil, kes väidetavalt tahtvat siis palja ülakehaga päevitada - no need tšikid ei olnud ise jälle eriti päevitunud. Miskipärast. Nii et justkui vastuolu. Et kui tahavad, miks nad siis ei päevita. Leiaks ju mõne koha ikka. No aga nad ei olnud üldse seda moodi, et oleksid päikest saanud.
Ega minu ülakeha ju ka püole päikest saanud, sest mind ei tõmba rannas käimine vaid meeldib aktiivne puhkus. Loomulikult ei käi ma igapäevaselt avalikus ruumis palja rindkerega, sest siis ei saaks üldse muud teha kui politseiga maid jagada. Nii on ehk ka nende topfree naistega. Mina ei nõuagi õigust palja ülakehaga päevitada, sest seda juba tehakse vaid just avalikus ruumis, nt linnas palavusega särk seljast visata, ilma et peaks ahistamist kartma.
ReplyDeleteNo nii!
ReplyDeleteAga vot Eesti oludes... vot probleem selles, et on mingi filosoofia sellel asjal janiiedasi, aga siin maal siis keegi ei tea sellest midagi.
Ja ausalt öeldes, ega minagi pole selle asjaga lähemalt tutvunud. Aga kui panna otsingusse topfree, siis tuli näiteks üks Canada lehekülg vist, kus sellest pikemalt juttu. (Püüdsin lingi ka panna, aga see jäi vist spämmifiltrisse.)
Hüva. Teema siis selline, et... hea küll direct action (ehk siis näiteks see performance vanalinnas) - see on muidugi peamine. Aga mu meelest võiks sellest filosoofiast kah teada anda.
Praktiline külg käiks siis nõnda, et tuleb lihtsalt välja otsida mõni artikkel sel teemal ja see siis Eesti keelde väänata ja näiteks internetti üles riputada.
Noh võib ka lugeda neid ja siis ise kirjutada, aga tihtipeale on internetis juba piisavalt head kirjutised olemas, nii et ainult tõlkimise vaev.
No kuidas jääks selle asjaga? :)
OK! Leia siis vähemalt mõni hea jutt ja pane link.
(Kuna võimul olev režiim mind palja ülakehaga ringi jalutamise eest ei represseeri, siis pole mul suuremat motivatsiooni neid asju üles otsida. Aga lugeda võiks küll. Ja kui tõesti hea artikkel ja optimaalse pikkusega ... no siis võib ehk mõelda järsku, et kuidas selle kohalikku keelde saaks.)
Aga kuidas jääks selle asjaga, et kommentaatorid võiksid oma nimega esineda, mitte anonüümselt? Kardate midagi või?
ReplyDeleteEh-ee! Et pane aga nimi kirja ja vähem kui minuti pärast koputab MUPO uksele? ;)
ReplyDeleteTead, ei viitsi nagu.
Mis tähtsust minu tagasihoidlikul isikul võiks olla. A kui mõnda head kirjutist tead sel teemal - näit. inglise keeles - siis võiks teada anda küll.
Kas ma sain nüüd õigesti aru, et Te kardate mupot? :S WTF? EI ole võimalik! :D
ReplyDeletenohjah, loen hetkel kommentaare ja saan aru et siin mitu erinevat anonymust. üks on Peeter, teine Andrus ja kolmas on kes??? Küsijaks Andrus
ReplyDeleteAndrus ja Peeter on poolanonüümsed, aga siin tegutseb veel üks kuni mitu päris anonüümset, kellele saab ainult IP-adre kaudu jälile. Ega teie Andrus ja Peeter mupot karda? :D :)))
ReplyDelete"Facebook ei luba fotosid, mis ründavad indiviidi või gruppi, sisaldavad alastust, narkootikume, vägivalda või muud. See seadus kindlustab, et Facebook on kõigi, sealhulgas laste jaoks turvaline ja usaldusväärne keskkond" - see sama jura nagu N-liidu ajal koolides pähe taoti. Kuhu me oma suure vabadusega oleme jõudnud?
ReplyDeleteEi saa ka mina aru, miks on vaja ajada inimesi normidesse. Kui ei ähvarda või ahista naine/mees kedagi oma kehaga, miks ta peaks siis seda varjama. Skandinaavias on võrdõiguslikus trend. Norras on sõjaväes naisi ligi veerand. Töökohtadel, kuhu Eestis soositakse ainult mehi, pole Norras naised mingi haruldus. Ei tehta mingeid erandeid, naine võtab 6m pikkuse toru õlale ja läheb samuti nagu mehed, või veereteb suuri kive paigast. See on võrdsus. Eestis on haruldus selliseid naisi leida. Siin tekkib teine aga, kui Eestis on naised kenad, saledad, hoolitsevad enda eest, kannavad ilusaid riideid. Siis Norras on keskmine naine kotti vajunud dressipükstega katkiste tenniste ja t-särgiga (Eesti mõistes) asotsiaali välimusega kalkar (ega mehed paremad pole).
Seltsimees ananüümusele, kes otsib filosoofilisi ja faktilisi näiteid alastuse kohta võib külastada http://vabameelne.wordpress.com/ lehte.
usun, et on võimalik olla sama asjalik nagu norra naised, aga ikka trimmis ja ilus. tarkuse ja julgusega ei pea alati inetu või n-ö mehelik välimus kaasnema. kui eesti naised seda matsu ükskord jagavad, tuleb ka võrdsus. vabameelse blogist sain palju huvitavat just oma aktsiooni jaoks, mis muidugi ei jää viimaseks. tean, et olen mõned ära hirmutanud, eriti suures paanikas näib olevat vaene Mihkel Kunnus. nii et varsti on järge oodata.
ReplyDeleteeieiei.. ma olen suur ja turske ning puhtpersonaalselt ei karda midagi. Osutasin lihtsalt sellele, et empaatiat võiks rohkem olla ning selle asemel et keskenduda pingsalt oma isiklikele õigustele, võiks ka mõelda, millist mõju selline käitumine teistele avaldab. Ja see avaldab :)
ReplyDeleteMa tahaks järsku tänavalt avalikult viina juua. Või siis oma häda teha. Ausõna, ma võtan kilekoti kaasa ja korjan oma junnid ära. Või veel midagi sarnast teha, mida hetkel ebasündsaks peetakse.
ReplyDeleteEga mul isiklikult midagi selle vastu pole, kui naised poolpaljalt suvel ringi käiksid, kuid samas on naiste rindadel hetkel veel mingisugune eriline tähendus meeste jaoks ja minu arvates peaks enne meestest selle tähenduse välja juurima. Ja naistest samuti. Et naiste rinnad enam midagi erilist ei tähendaks, et see ei oleks eriline kehaosa, mida ei tohiks vaadata ega katsuda vaid on tavaline kehaosa nagu näiteks nägu või käsi või juuksed vmt. Praegu aitavad naised sellele ise kaasa, sest näiteks õlast või käest võib võõrast naist ju puutuda, kuid proovi sa ainult tema rinda käega katsuma minna...
@Mihkel: muidugi avaldab mõju, aga rääkides empaatiast, siis miks ainult naistel peab olema empaatia, aga mitte meestel. Naistelt oodatakse, et nad vastaksid meeste loodud kuvandile heast ja paist tütarlapsest. Hoora, jumalanna ja ema rollid ajaloost teada tüüpilised naiserollid. Kohe, kui naine on isikupärane ja julgeb uudse ideega lagedale tulla, ollakse paanikas. Minu katse näitas väga selgelt kätte soorollid meie ühiskonnas.
ReplyDeleteMina ei paneks võrdusmärki inimese katmata keha ja avalikus kohas joomise, kõhutuule laskmise või karjumise vahele.
Isiklik ruum on püha ning enamikul inimestest on ebamugav ka see, kui võõras puudutab tema kätt, juukseid jne. Ei ole vaja käppida midagi ja ma ei kutsu üles mingile familiaarsusele. Riietus või selle puudumine pole kutse seksile!
Paljud tunnistavad, et vahva oleks, kui ühiskond suhtuks sallivalt nii naiste kui meeste katmata ülakehasse. Aga kuidas siis väärtushinnanguid muuta, kui mitte midagi ei tee? Õhu väristamine pole iial midagi muutnud.
ananyymusele: ei ütleks, et ainult naise rinnad on midagi erilist. Kogu ülejäänud keha on samuti eriline - käed, jalad, õlad, kõht jne. Kõik on eriline. Milleks rindadest teha midagi enamat, kui ülejäänud keha. Võõras, kes hakkab käperdama õlgu, kohtu või sääri, on sama tülgastav, kui see kes katsub rindu. Kui tuttavat inimest kätelda, emmata, suudelda - pole kontakt rindadega midagi ebameeldivat.
ReplyDeleteTeie ei paneks võrdusmärki inimese katmata keha ja avalikus kohas joomise, kõhutuule laskmise või muu ebasündsa vahele, aga fakt on see, et palja ülakehaga naist avalikus kohas loetakse praegu ebasündsaks. Seega on neil kõigil võrdusmärk vahel. Ja mina ometi TAHAN avalikus kohas oma junne teha ja miks ei võiks ühiskond sellesse sallivalt suhtuda ning väärtushinnanguid muuta? Kokkuvõttes ei taandu minu jaoks see siin mingite asjade paremaks või sallivamaks muutmiseks vaid kellegi indiviidi tahtmiste pealesurumiseks. Mina TAHAN toplessina käia ja teised PEAVAD sellega leppima. Inimeste moraalsed seisukohad ei muutu siiski nii järsult. Nudistide rannad meil juba on, reklaamides ja meedias näidatakse rindu juba küll, porno on ka üsna kättesaadav ja võibolla siis saad kunagi oma eluaja lõpus ka vabalt tänaval palja ülakehaga käia, kuid hetkel sellesse sallivat suhtumist nõuda on siiski liiga palju.
ReplyDeletePuudutamise(mitte käperdamise, mis on siiski teine asi) juures jään ma siiski oma seisukohale, sest naised peavad ka oma rindu erilisemaks, kui muid kehaosi. Ja kui juba paljastad, siis võiksid leppida ka sellega, et keegi juhuslikult või isegi tahtlikult neid puudutab. Seega mina sooviks ka vabadust mitte saada kohtusse kaevatud seksuaalse ahistamise eest, kui ma põgusalt kellegi topless naise rindade vastu käega lähen.
Ja elunautija, mis tähendab et naise kogu keha on eriline? Naine ei ole mingi seksiobjekt vaid tavaline inimene. Pole seal midagi erilist.
anonüümus, kas sina, kui oled mees, lubaksid suvalistel võõrastel oma rindu puudutada? Rinnanibud on tundlikud ka paljudel meestel - kas nende soovimatu puudutamine suvalise võõra poolt on tõesti aktsepteeritav käitumine?
ReplyDeleteMulle miskipärast tundub, et kui ma tänaval mõnd palja ülakehaga maalriselli läheksin käperdama, ükskõik, kas õlast, rinnast või kuuspakist, siis oleks ta selle peale sama õigustatult pahane...
Võõra inimene puudutamine on aktsepteeritav vaid teatud kindlatel puhkudel ning teatud kindlatest piirkondadest - teadvusel inimesel käsi, õlale või turjale koputamine (tähelepanu äratamiseks), teadvuseta inimesel üksnes tema abistamiseks, ja SEALT KUS VAJA.
ReplyDeleteDziisas faking kraist, oletame, et leiate tänavalt purujoobes, teadvusetu neiukese, kel maha kukkudes on seelik kerkinud kõrgele ja paljastanud stringidega tagumiku... kas teie esimene loogiline liigutus on krabada tagumist või keerata neiut õlast ja vaadata näkku? Mõtelge nüüd loogiliselt.
Veel 100 aastat tagasi oli naise jalad need, mida paljastada ei tohtinud ja mis kaeti mitme riidekihiga. Kankaan varietees oli täielik striptiis. Kusjuures rinnad võisid olla samal ajal pooleldi paljad. Alles peale I maailmasõda käis revolutsioon, et sääri lubati näidata. 1960-ndate miniseelik lubas jalad juba genitaalideni paljastada ja polnud hullu midagi. Nii et need asjad pole nii kindlad midagi. Ei imestaks, kui mõne aasta pärast on rinnanibukleepsud mainstream.
ReplyDeleteFideelia, ma olen täiesti kindel, et SEADUSES puudub sooline eristus st mupo kutsumise määrab kaaskodanike taluvuslävi (ja selle õiguse ja jõuga ületamine võiks jääda südametunnistusele).
ReplyDelete"Ja kordan veel korra üle, et igal naisel on kahtlemata meestega võrdne õigus olla täielik tropp ja mölakas."
Ja vaata oma loogikat:"miks ainult naistel peab olema empaatia, aga mitte meestel" - see on negatiivne: nemad on tropid, järelikult võime meie ka olla. Aga palun! Ent ei maksa oodata, et selle peale kõik aplodeerivad.
Mis aga puudutab mõjusid ( a la "Riietus või selle puudumine pole kutse seksile!"), siis siin tuleks küsida mõjutatavatelt, mitte mõjujatelt.
Elli: "Nooruspringi biitsepsi üleolev hoolimatus suudetakse paika panna, nooruspringi rinna solidaarsustundetule paremsirgele kiputakse verd sülitades teed andma. Rääkimata paljust muust."
Mihkel, me peame empaatiaks erinevaid nähtusi ilmselt. Niisiis Sinu arvates on palja ülakehaga mees tropp ja mölakas ja naised ei peaks tahtma sama tropid olla? 100 a. tagasi tõenäoliselt peeti paljaste säärtega naist tropiks ja ilma empaatiata mölakaks. Leppigem muutustega.
ReplyDeleteMhm, ma pean empaatiaks võimet mõista teise inimese hingeseisundeid ja kahtlemata hõlmab see enese mõjude teadvustamist. Nt kui mu mingi käitumine põhjustab kellelegi kannatusi, siis pean kõlbelisamaks selle käitumise koomale tõmbamist, mitte jätkamist "sest mul on see õigus!"
ReplyDeleteSaame küll empaatiast sarnaselt aru, ma laiendan seda ka loomade jt elusolendite hingeseisundi mõistmisele, aga siiski - palja rindkerega naine põhjustab kellelegi KANNATUSI?! Hallooo! :DDDD
ReplyDeleteJah, võimetus seda mõista ongi empaatiapuudus. See, millele vihjab Elli (naiselik pool) + Tisserand ja Friedemann. Houellebecqi "Võitlusvälja laienemine" ja Thomas Manni "Väike härra Friedemann" on headeks ilukirjanduslikeks näideteks.
ReplyDeleteOK, ma olen Sinu arvates mühakas. Mis seal ikka.
ReplyDeleteOletame, et paljas rindkere tekitab osades kodanikes kannatusi. Kuna enamus neist on emarinda imenud ja väikelapsel häbitunnet veel ei ole, siis sai selline olukord tekkida alles suuremaks kasvades ehk kasvatuse, sotsialiseerimise käigus. Selleks, et inimkonna paljarinnateemalisi kannatusi kaotada, tuleb juba lapsega suheldes hoiduda vihjetest kehale häbikontekstis. Laps võtab alastust loomulikuna ja nii see peaks jääma ka täiskasvanuna.
Vabameelse blogi on heaks infoallikaks selles vallas.
Ei, asi pole selles, soovitan soojalt viidatud kirjandusteoseid.
ReplyDeleteMa arvan, et Elli viitab, ütleme, alatule konkurentsile. Mann täitumisvõimetu iha tekitamisele, mis võib olla lausa fataalne.
(Või noh, eks katsu mulle formaalloogiliselt tõestada, et käperdamine on midagi ebameeldivat! Äkki peaks sellest kultuuritaagast ka vabanema, et ihu on puutumatu ja püha!)
Rohkem empaatiat!
:)
Morgie, mina kui mees ei kutsu kedagi oma rindu puudutama, kuid ma ei tee sellest ka numbrit, kui ma palja ülakehaga olen ning keegi käe mul rinna vastu paneb. Või kui ka keegi sedasama teeb, kui ma riides olen. Naised aga hetkel teevad sellest suure asja.
ReplyDeleteJa alastus loomulik? Ei ole ju. Pidevalt inimestel riided seljas. Rohkem praktiline värk ja ma olen tähele pannud, et naised neid riideid veel rohkem tahavad kanda. Külmakartlikumad tavaliselt ning ilu faktor mängib ka rolli. Ma olen üsna kindel, et 99% valiks poolpalja oleku ja ilusa kleidi/muu riietusasja vahel valides ilusa kleidi/muu riietusasja. Võib ju poolpaljalt olekut propageerida, kuid lõppude lõpuks võidab praktilisus ning isegi kui see lõpuks lubatud saaks, ei usu ma eriti, et naised massiliselt seda võimalust kasutama hakkaks.
Ja ma ühineks Mihkeliga - Rohkem empaatiat tõesti. Mitte ainult selle sõna ekspluateerimist.
Anonymous - Sa väidad, et ei tee numbrit, kui keegi sinu paljast rinda katsub. Kui katsujaks on Sinule meeldiv inimene, siis tõenäoliselt küll. Aga kui on homoseksuaalsete kalduvustega võõras mees (teeb higise käega ringikesi), vaevalt see Sulle siis enam meeldib.
ReplyDeleteMihkel - miks viitad raamatutele? Kirjuta oma seisukohalt, mitte teiste mõtetest. Enamus inimesi teeb nii, kuidas keegi autoriteet on ette kirjutanud ja peaga ei mõtle.
Kui Te jätate kõrvale üldised tavad ja kellegi ette kirjutatud mõtted, siis äkki suudate minule ära seletada, mis on Teile taunimisväärset naiste rindade juures.
Fideelia - ära oma ettevõtmistega liiale mine. Muidu astud samasse ämbrisse kuhu Meremaagi. Inimestel on komme väikeseid halbu asju väga kaua mäletada, samas suured heateod unustatakse ruttu. Üldiselt on eestlased üsna vabameelsed. Prantslased pidid olema palju konservatiivsemad alastuse kohapealt. Seal aga austatakse teisi inimesi - kes tahab see teeb. Mõndadel Eestlastel on lihtsalt kombeks kireda oma posti otsas kõige peale mis ei meeldi. Nagu ikka, ühte kirejat märgatakse rohkem, kui sadat vaikijat. Kui ühele inimesele midagi ei meeldi, "kommib" ta sada korda, aga et sajalt inimeselt kellele meeldib üks "komm" välja võluda, tuleb mägesid paigast liigutada.
Soovitan Sinule seda, mida mulle kunagi soovitasid: loo keskkond kuhu saavad koguneda vabameelt inimesed ja kui on sada inimest koos andnud oma toetuse, siis saab need kirevad kuked sealt posti otsast alla lükata.
Tõestus eestlaste vabameelsusest: paar päeva tagasi lugesin "Postimehest" kuulutust, et kuskil Rakvere (võin kohaga eksida) lähedal toimub suur üle Eestiline saunainimeste laager. Oleksin ise Eestis läheksin kohale.
Päikest.
:) minu soovitus läbi Sinu on endiselt väga tark, aga mida Sa selle liiale minekuga öelda tahtsid? Kuidas ma liiale minna saaksin? Olen täiesti nõus, et peaksin enda ümber koguma võimalikult palju mõttekaaslasi, aga see ei käi nii kähku. Pealegi on keeruline näiteks allkirju koguda, sest mille vastu/poolt need oleksid? Meil puudub ju seadus, mis keelaks palja rindkerega avalikus ruumis liikuda. See seadus istub vaid kodanike peas, ei mujal. Mõtete vastu allkirjadega ei saa. :)
ReplyDeleteMiks viitan?
ReplyDelete"Walzeri raamatust koorub üks huvitav tõdemus. Selleks, et olla sallitud, peab kuuluma mingisse kogukonda, kollektiivi. Kellegi eripära saab tunnistatud ja respekteeritud alles siis, kui tal on ette näidata mõttekaaslasi. Mingisugustel religioossetel praktikatel, näiteks, "puuduks vähimgi legitiimsus, kui neile nõutaks õigust puhtindividuaalsel alusel, isegi kui indiviid rõhutaks, et ta arusaam sellest, mida peab tegema ja mida teha ei tohi, on tema ja ta Jumala ühisteadmine" (lk 104)."
http://paber.ekspress.ee/Arhiiv/Vanad/1998/25/areen/art_07.html
Liiale - jäi kuskilt meelde, kui Sa väitsid, et on kavas korraldada veel selliseid aktsioone (mõte oli vist umbes selline). Siin kohal nõustun Mihkliga, et tuleb kaasata rohkem inimesi.
ReplyDeleteSelliseid inimesi on, aga ilmas laiali. Internet on meil tänapäeval kõikvõimas.
Vastu/poolt ei saa jah võidelda. Pigem teha teavitustööd. Luua suhtlus keskkond. Keda see huvitab küll leiab üles. Siis saab tead täpselt, mida inimesed arvavad, ootavad, kardavad. Küll tekkiks asjale vedajaid. Nurgake oleks erinevatele seadustele ja inimõigustele.
Kui sellist juba kuskil tehtud pole. Enamus, mis tehtud on sexi kallakuga ja por lehtede külge poogitud. Neid tava inimesed ei loe.
On tehtud küll:
ReplyDeletehttp://en.wikipedia.org/wiki/Topfree_Equal_Rights_Association
http://www.gotopless.org/news.php?item.3.1
See, mida ma kavatsen lisaks teha, on performance, mida ma ei ole reklaaminud, sest oma kunstiprojekte ma tahan teha pigem üksi ja mitte eelnevalt neist liigselt lobiseda. Pärast saate teada. :) Naine peab ju salapärane olema! (iroonia).
Aga oleme ikka sõbrad edasi!
ReplyDelete[muidu ma muutun kurvaks ja]
http://www.kylauudis.ee/2011/06/06/haanja-avab-juulis-kulalistele-oma-suitsusaunad/
ReplyDeleteLeidsin selle sauna reklaami üles. Aga see üritus selleks korraks juba läbi.
Vaevalt eestlased gotopless lehele satuvad. Ma pigem pidasin silmas sellist kohta, mis on vähe üldisem. Kuhu saavad arvamust avaldada alasti olemise ja tegemiste osas. Need kes pole ise veel otsustanud kumba seisukohta kaitsta, saavad mingisuguse ülevaate.
Edu Sulle plaanides ja tegemistes.
Elunautija, ma saan täiesti aru, et see on ebameeldiv ja inimese isiklikku ruumi tungimine, kui keegi võõras su rinda katsub ja ka mulle see ei meeldi. Aga ma ei räägi siin mingist seksuaalse tähendusega rinna hõõrumisest vaid lihtsast katsumisest/puudutamisest. Enamikul juhtudel saad sa hetkel naiste poolt seksuaalse ahistaja märgi külge või kõrvakiilu, kui sa isegi lihtsalt puudutad rinda. Kasvõi kogemata.
ReplyDeleteAga ausalt öelda jääb mulle see poolpaljalt käimise mõte suurelt osalt arusaamatuks. Ma saan aru, et on teatud hulk inimesi, kes tahavad ennast sedasi aeg-ajalt eksponeerida ja teisi provotseerida. Ja on teatud kohad/ajad, kus seda võiks teha(soojal ajal rannas, saunas, etc), kuid kas muudel aegadel ja kohtades on asjal on ka mingi kasulik või praktiline pool(alasti olemine ei ole siiski inimese loomulik olek)? Kas naised tegelikult ka tahavad pidevalt poolpaljalt ringi käia kõikides avalikes kohtades? On see mugav ja parem kui riietega käimine? Ma tunnistan, et mulle kui mehele meeldib rindu vaadata ja minu poolest võiksid naised käia küll igal pool poolpaljalt, aga kas naised seda ka tegelikult tahavad...
On kohti, kus hea meelega käiks poolalasti, kui ei kardaks ümbritsevate hukkamõistu. Näiteks rannas. Või omas aias (naabrid ju näevad, võibolla paistab tänavalegi).
ReplyDeleteRiided ei ole alati praktilised. Enamasti on, meil on ju pikk talv, aga siiski on küllalt seda aega, kus särk seljas ei ole hädavajalik.
Neid naisi, kes hea meelega kasutaks võimalust vähem riideid kanda, ei olegi nii vähe.
Keha puudutamine võõraste poolt on sellegipoolest suurelt osalt tabu. Olgugi, et miniseelik ja lühiksesed püksid ei häiri enam kedagi, ei peeta heaks tooniks ega enamasti ka meeldivaks, kui võõras kasvõi juhuslikult põlve katsub. Ja enamasti ju ei katsugi. Mille poolest rind on teistmoodi, kui põlv? Vahitakse ju naiste jalgu, vahitakse ka rindu... No ja mis siis sellest? Kas jalgade vaatamine tekitab vähem piinu kui rindade vaatamine? Andke andeks, ma ei mõista...
Jah, ma saan aru, et erinevatel aegadel on erinevad tabud ja vabadused, aga see on ju meie maailm ja meie aeg. Kui miski ei ole mõistlik ja õigustatud, siis on meil täielik õigus algatada muutus. See võib võtta aega, ega pahkluu näitamise keelust ühe päevaga miniseelikuni jõutud. Aga kellegi arvamuse tõttu, et nii ei ole kombeks vms ei maksa küll loobuda. Kombed muutuvad. Inimesed muudavad kombeid. Meie olemegi inimesed.
ReplyDeleteOlen Lendavaga kõiges ühel meelel. Tõesti on olukordi, kus hea meelega viskaks särgi seljast ja laseks tuulel keha jahutada, aga ei saa, kuna oled naine! :S Jabur olukord. Tee või ümberlõikus. :( Ja täiesti nõus, et kombed muutuvad ja neid muudavad inimesed. Me oleme inimesed. :)
ReplyDeleteSai kinnitatud kaks fakti:
ReplyDelete1. Anonymoust ikkagi ei häiri poolpaljad naised, vaid Ta tunneb muret teiste pärast.
2. Ja naised tahavad seda.
Neid ei maksa hakata ümber lükkama.
Loomulikult tahavad inimesed viibida alasti, kui on selleks võimalus ja kui inimese meel pole kompleksidest kammitsetud. Paljalt olla on kõvasti mugavam, kui riietes haududa (haudu omas mahlas). Kui ilmad jälle külmemad siis võib midagi peale visata. Aga narrus on kanda soojal ajal riideid rannas, saunas, kodus või ujudes. Kes julgeb väita, et riietega on mugavam ujuda?
Ise küsin ise vastan.
ReplyDelete"Kes julgeb väita, et riietega on mugavam ujuda?"
Õige vastus: pingviinid
Saunas riiete (eriti sünteetiliste ujumisriiete) kandmine on kogunisti kahjulik. Ainult viltmüts peas on mõistlik.
ReplyDeleteSai kinnitatud fakti, et naised tahavad teatud tingimustel poolpaljalt ringi käia. Peab olema sobiv koht ja kliima. Ainult et algne püstitus Õhtulehe poolt, suvalisel ajal keset linna poolpaljalt käia ei ole selline olukord. Seega paistab, et kokkuvõttes jõuame siiski selle juurde, et poolpaljalt viibimiseks on oma ajad ja kohad. Terve päeva septembris linnas poolpaljalt ei hakka keegi käima. Ühistranspordis teiste vahel trügima samuti mitte. Ma ei usu ka, et keegi tahaks ka isegi ühte tundi oma rindu kõrvetava päikese käes hoida. Ma ei usu, et isegi peale tööd koju minnes inimesed ennast supermugavalt tunneksid, kui nad kõik asjad ja kodused tööd poolpaljalt tegema peaksid ning tõenäoliselt on üsna raske ka paljudele selgeks teha, et paljalt magamine on parem, kui öösärgi või mõne muu riideesemega.
ReplyDeleteJa fakt on siiski ka see, et praeguse aja hea komme ei ole naistel poolpaljalt linnas tänaval ringi käia. Ka mitte soojal ajal. Seega topeltstandardeid, nagu Õhtuleht püüab väita, meil ei ole ning see on lihtsalt avaliku korra rikkumine, kui mõni naine sedasi teha otsustab.
Ükski seadus ei sätesta, et meie riigis on palja ülakehaga avalikus kohas viibimine keelatud. Päris alasti on see keelatud Tallinnas.
ReplyDeleteMupo isegi tunnistas, et on oluline võidelda naiste õiguste eest liikuda palja ülakehaga, kui ilm seda võimaldab!:D
Mehed käivad Tln kesklinnas palja ülakehaga ja keegi ei kutsu mupot. Nagu näha, ei teinud mupo ka meiega midagi vaid lõpuks olime ühel nõul. See on harjumise küsimus.
Kes kuidas end mugavamalt tunneb, on isiklik. Mina ja paljud mu tuttavad just tunnevad end alasti paremini. Nii öösel magades, kodus, kuuma ilmaga väljas kui ka kuuma päikese käes on paljalt loomulikum ja parem olla. Ei tee see päike rindadele midagi, kui kreemi peale panna ja sa anonüüm ära naiste rindade pärast küll pabista.
Tundub, et spämmifilter kiusab. Aga proovks siis nii. aadressi ette käib lihtsalt http:
ReplyDelete//aktal.tallinnlv.ee/static/Eelnoud/Dokumendid/ddok2617.pdf
;)
http://wwx.postimees.ee/110706/esileht/siseuudised/208916.php
ReplyDeleteAga loe see ka läbi.
Praegustes seadustes on järgmiselt kirjas:
Avalikus kohas käitumise üldnõuded
§ 55. Avalikus kohas käitumise üldnõuded
Avalikus kohas on keelatud käituda teist isikut häirival või ohtu seadval viisil, eelkõige:
3) viibida alasti, KUI SEE OLULISELT HÄIRIB teisel isikul koha sihipärast kasutamist. Kohaliku omavalitsuse üksusel on õigus määrata oma territooriumil kindlaks kohad, kus alasti viibimist ei loeta, sõltumata asjaoludest, teisi isikuid häirivaks;
Fideelia ju seda tõestama läks, kas paljaste rindadega naine häirib teisi inimesi. Tõestatud sai, et kõrval olijaid poolpaljas naine ei häiri.
Alati leidub karjas ka mõni mus lammas. Tõenäoliselt mõni KGB koolituse saanud nuhk-pealekaebaja, kes kohe võimudele helistas. Kui normaalset inimest miski häirib vaatab ta kõrvale, järelikult oli see selline kes tunneb rõõmu teistele ärapanemisest.
Rohkem sallivust!
Ükski seaduse ei keela, ükski seadus ei keela... Seadused ei keela konkreetselt paljusi asju, kuid meil on üldlevinud moraali/eetikanormid ja head tavad ning seadused/eeskirjad ütlevad, et avalikus kohas ei tohi eksida üldtunnustatud heade tavade ja kommete vastu. Seega keelavad ikka küll. Mitte täpselt sellise sõnastusega nagu sa tahaks, kuid kaudselt ikkagi. Seega on mõttetu viriseda, et sind kiusatakse ning rääkida topeltstandarditest, kui sa teadlikult avalikku korda rikkuma lähed.
ReplyDeleteJa elunautija? Sa hämmastad mind tõeliselt. Kui normaalset inimest midagi häirib, siis on tal täielik õiguse sellest teada anda, mitte kõrvale vaadata. Selline "kõrvalevaatamise" suhtumine propageerib täielikku hoolimatust, mitte sallivust. Ma loodan, et kui elunautijat mõni kamp kuskil klobida kavatseb või keegi midagi muud tema kallal/läheduses harrastada tahab, mis isegi kõrvalolijaid häirib, siis peaks tal ikka need "normaalsed" inimesed seal läheduses olema, kes vaatavad lihtsalt kõrvale ja "sallivad".
Misasja? Minu meelest oli jutt mitte klobimisest, vaid ebavõrdsusest. Mehed võivad särgita käia ja naised ei või. Miks? Mehed kasutavad õigust olla palja ülakehaga üsna sageli. Naised mitte, sest seda ei peeta viisakaks. Samas ei saa ka öelda, et naised ilmtingimata meestest erinevad oleksid. Mõnelgi (kõhnal) naisel pole eriti väljaarenenud rindu ja mõnelgi (paksemal) mehel on täiesti arvestatavad rinnad. Aga naised ikkagi särgita käia ei või ja mehed võivad. Kus on siin õiglus?
ReplyDeleteKahtlustan, et Anonymous on mees. Ta ei tea, mis tunne on tõmmata endale selga rinnahoidja ja milline õndsus on sellest vabaneda (selleks, et rinnahoidja midagi hoiaks, peab ta üsna tihedalt ümber olema). See on lihtsalt tänapäevane, vähendatud ja mõnevõrra mugavam variant korsetist, mille ebamugavusest peaksid kõik aru saama. Riietest - rinnahoidjast, läbihigistatud särgist vabanemine on eriti kuumal suvepäeval õndsus. Kahjuks arusaamatutel põhjustel ebasünnis.
Anonymous, Sinu mõttekäik üllatab mind jälle. Sinu mõttemaailmas ei paista kõik korras olema. Ära selle pärast nüüd solvu, aga selliseid asju ei saa võrrelda. Ühel juhul pannakse toime isikuvastane kuritegu, teisel juhul tunneb inimene ennast lihtsalt vabalt. Selliseid asju ei maksa samale pulgale asetada. Ühel juhul on tegemist mitte meeldivusega, teisel juhul sallimatusega.
ReplyDeleteEt Sinule puust ja punaselt ette teha, siis üks näide: Sinu tee viib mööda ooperiteatrist, kuna Sinule see muusika ei meeldi, ei hakka selleks ka politeid välja kutsuma. Kiirendad sammu ja lähed minema. Teisel juhul kuuled õnnetusse sattunud inimest appi karjumas, kui Sinule see heli ei meeldi, siis kas sa lahkuksid samuti väljategemata.
Sinu algatus ja mõtted sellel teemal on kõik väga õiged! Mul oli nii hea meel Sind uudistes näha/lugeda. Toetan tuhandel käel!
ReplyDeleteLeidsin päris asjaliku jutu
ReplyDeletehttp://www.hot.ee/nudism/kkk.htm
Tänan toetuse eest! :) Kes sa oled?
ReplyDeleteKulla elunautija, samad sõnad ka sulle tagasi, sest ma ka ei saa aru, kas sul on mõttemaailmas kõik korras. Ma ei võrdle asju, vaid toon välja sinu ütluse, et ärge laske ennast endale ebameeldivaist asjust häirida vaid sallige neid. See, mis asi kedagi häirib on sügavalt personaalne ja seega ei ole ka minu toodud näited kohatud. Sina ei suuda ette kujutada, kuidas võib kedagi tänaval, avalikus kohas naise paljas rind häirida ning mõni ei saa aru, kuidas võib teda see häirida, kui keegi sind kolgib. Sellepärast ongi just sinu "sallivusele" üles kutsumine hoopis kohatu ja mõistetamatu, sest kui inimene näeb midagi, mis on sündsusetu, häirib teda ja silmnähtvalt ka teisi ning on selgelt vastukäiv headele käitumistavadele, siis on siiski õigus sellest korrakaitseorganitele või muusse sobivasse kohta teada anda, mitte aga hoolimatult mööda minna ja suu kinni pigistada.
ReplyDeleteLendav, ma täiesti usun, et ilma rinnahoidjata on hea ja vaba olla ja laske aga käia, nõudke omale seda õigust. Kuid konkreetsel juhul on minu mõte selles, et praeguses ühiskonnas on naisel poolpaljalt tänaval ringi käimine sündsusetu ning see on avaliku korra rikkumine ja hetkel seda teha ning pärast kurta "topeltstandardite" olemasolemise pärast ning liigategemise pärast on lihtsalt nõme. Sest hetkeolukord on teada ja minnakse lihtsalt teadlikult korda rikkuma ja provotseerima. Laske aga käia, kasvatage oma tütreid selliselt, et neil ei ole piinlik ega ebamugav poolpaljalt tänavatel ega koolides ega muudes avalikes kohtwades olla. Seee on teie võimalus.
Sõlmin rahu!
ReplyDeleteEi viitsi mina Sinuga vaielda. Kas Sa Anonymous oled siinsetes postides üksi kirjutanud, või on teid mitu? Sest viimases postis väidad Sa, kuidas alasti rinna nägemine teikitab tohutu hingelise trauma. Kuid ühes eelnevas postis väidad Sa, et Sinule lausa meeldib naiste nindu vaadata:
"Ma tunnistan, et mulle kui mehele meeldib rindu vaadata ja minu poolest võiksid naised käia küll igal pool poolpaljalt" (August 4, 2011 10:34 AM).
Saa Sinust siis nüüd aru?
Võibolla pole tõesti minu mõttemaailm nii paindlik, et kõigi "issandaloomaia" asukatega samale lainele suudan asuda. Ma tunnistan seda ja üritan teie kompleksidest aru saada. Katsuge teie meist ka aru saada.
Kas küsimus on minule püstitatud?
ReplyDeleteKeeruline on vastata, kes ma olen. Palju lihtsam on kirjutada mida ma mõtlen või tähtsaks pean. Elame kõik vaid korra ja see elu on nii pagana lühike, et seda piirangute ja reeglite vanglas veeta. Elu on ilus ja selle igat sekundit tuleks nautida nagu igavikku.
Kui tuleb tahtmine talvisesse järve hüpata siis ma teen seda, kui tahan langevarjuga hüpata siis hüppan, kui tahan kalju mäestikus kivi küljes rippuda siis teen seda, kui tahan talvel mäest lauaga alla kihutada siis teen seda. Enamik inimesi peab neid tegevusi hullumeelseteks ja keelaksid ära, mina aga naudin täiel rinnal. Kui kunagi elu kokku peaksin võtma, siis tunnen küll, ükski sekund pole läinud raisku. Oleks see elu ainult pikem, sest liialt palju on veel kogeda.
Raske on mõista inimesi, kes elavad oma hallis maailmas, mida ümbritsevad kõrged sündsuse, käitumisreeglite ja ühiskondlikukorra müürid. Aknad on trellitatud ja uksi sulgevad mitmed riivid.
Aga see selleks.
Viimastel aastatel pole langevarjuga enam hüpanud aga tuli seoses alasti olmisega meelde mõned asjad. Langevarjuri pädevust näitavad kolm märki pronks, hõbe ja kuld. Pronks märgi saab, kui on tehtud viis iseseisvat hüpet. Hõbemärgi saab siis, kui on tehtud vist oli kakskümmend hüpet ja üks vette maandumine. Ja kuldmärgi hüpete arvu ei mäleta aga üks hüpe oli alasti hüpe.
Teine asi, mis meenus on Pärnu langevarjuklubi lõpetas oma suvise hüppehooaja ühis alasti hüppega Pärnust sillapealt jõkke.
PS. Ei maksa võtta neid faktipähe, nagu kirjutasin mõned aastad on möödunud ja kõik võib olla muutunud.
Üks asi veel. Järgmisel hommikul pärast Reporteris näidatud lõiku vaatasin Star FM hommikuprogrammi, Allan Roosileht ja Zenja Fokin kiitsid Sinu ettevõtmist. Kui siis konservatiiv Pille Minev lasi tulla pika jutu eetikanormidest, olid mõlemal mehel "kõrvad pealigi", "saba jalgevahel" ja "madalamal kui muru".
Inimesed on väga lihtsalt mõjutatavad. Lisa ainult pulbrit ja ajupesu käib täies hoos.
Tänud! Küsimus oli kõigile anonüümsetele ja vastata ka võivad kõik! :) Olen täiesti sama meelt elu kogemise asjus. Oi, see on tore, et mind raadios ka mainiti. :) Ma ise ju kogu aeg ainult kõndisin, netti sain seal, kus oli wifi või emt ühendus ja ainult hommikuti ja õhtuti. Hea, kui keegi infot annab, mis vahepeal toimus. :P Jah, kahjuks on enamus liiga kergesti mõjutatavad. :( Eesti naistel on ebamaiselt madal enesehinnang. Kui nad teaksid, millised uskumatult ülekaalulised ja nabani rippuvate rindaadega suure pere emad USA-s palja ülakehaga ringi liiguvad ja üldsuse arvamuse peale ainult õlgu kehitavad, saaksid nad kreepsu.
ReplyDeleteElunautija, ega tõesti ei ole mõtet millegi üle arutleda, kui teine inimene teise mõttest aru ei saa ja lisaks veel olematuid asju jutust välja loeb. Ma ei ole kusagil väitnud, et mul isiklikult midagi selle arutelu all oleva tegevuse vastu oleks. Mitte kuskil. Kogu mu jutu mõte lühidalt on lihtsalt see, et praegused üldlevinud head tavad sellist käitumist ei soosi ning kui naine poolpaljalt tänavale läheb siis seda võikski oodata, mitte imestada, et miks küll temasse negatiivselt suhtutakse ja MuPo kutsutakse(ausalt öelda ma ka ei imestaks, kui see MuPo kutsuja naine oli, pakuks isegi nii 80% tõenäosust selle jaoks). Ja kuna kombed on praegu sellised nagu need on ning kombed nii järsku ei muutu, siis alustada võiks ehk oma pere/sugulaste/tuttavate ringist mitte kohe tänavale joosta. Sest meie kliimas võib sellist tegevust väljas tänaval harrastada siiski näppude peal loetud päevadel aastas. Või siis järsku ongi hea, kui kujuneb välja komme mõnel päeval aastas väljas rindu näidata ja ülejäänud aja peidatakse rindu isegi kodus oma mehe eest riiete alla?
ReplyDeleteAnonymous, Sinu elukogemus tundub piirnevat vastasmaja akende ja interneti avarustega. See pole solvang, pigem soovitus vaadata vähe ilmas ringi. Ja kust Sa võtad neid "üldlevinud häid tavasid", mõtled ise välja või oled kellekiga sel teemal aru ka pidanud.
ReplyDeleteTeatri inimesed ja muusikud on väga vabameelne rahvas. Tihti riietutakse samades garderobides või koridorides, mehed naised segamini.
Paljudes trennides kasutavad naised ja mehed sama riietusruumi. Pärast trenni jagatakse sama dušširuumi.
Nõukaajal oli paljudes ettevõtetes kombeks korraldada kord kuus koosviibimisi, ühiseid saunaõhtuid. Tänapäeval on firmad ülesehitatud kasumile, enamus ei pea kord aastas suvepäevigi.
Linnajaos, kus ma elan käiakse aegajalt ikka naabrite juures saunas ja siis ujumas või lumehanges.
Oma tuttavate seas ei tea kedagi, kes käiks ujumas või naudiks päikest riietega. Tõsi talvel ujulates ikka käiakse. Näiteid tavalistest inimestest oleks veel, kedagi neist ei häiri teiste alasti kehad.
Kust on Sinu andmed pärit? Tood ehk mõne näite. Eks muidugi leidub inimesi, kellel on endaga hirmus igav ja siis topivad oma nina teiste asjadesse.
Aktiivse eluviisiga inimestel on lihtsalt niipalju muud tegemist, et teisete tühised tegemised ei lähe neile korda.
Salam aleikum!
elunautija said... "Oma tuttavate seas ei tea kedagi, kes käiks ujumas või naudiks päikest riietega."
ReplyDelete!!!
Tõesti väga hardcore statement!
EI TEA KEDAGI...!?
Kui suur see tutvusringkond siis on ka?
Selle põhjal otsustades peaks ju nudism siin maal igati heal järjel olema?
Aga Pirita rannas politsei haarangut oodates millegipärast jääb jälle teistsugune mulje pisut. ;)
Kas siis on nii, et nudiste on hulgi, aga kõik on kuidagi ... kapinudistid või midagi sellist. ;)
elunautija: Kust on Sinu andmed pärit? Tood ehk mõne näite.
ReplyDeleteKus maailmas Sina elad? Sul on mingi metsakoht või saareke kus Sa mingi elust võõrandunud pisikese kogukonnaga elad? "Üldlevinud head tavad" on tavad, millest inimesed kinni peavad ja millest kõrvalekaldumine on teisi häiriv ning taunitav. Päris kindlalt ei ole "hea tava" naisel poolpaljalt linna peal ringi käia. See pole mitte minu välja mõeldud vaid praegune olukord. Need andmed on pärit igal juhul reaalsest maailmast. Mine linnapeale ja leia seal mõni poolpaljas naine. Liigu poodides ja ühistranspordis ning loe üle, mitu saad. Mitte ühtegi, kui sa jus ei ajasta ennast mõne antud teemaga meeleavalduse ajaks linna. Ma ei räägi saunast ega ujumistest kõrvalistes kohtades. Ma räägin avalikest kohtadest. Kas see pole tõesti siiamaani kohale jõudnud, et kogu see teema on naistest ja igal pool avalikes kohtades poolpaljalt ringi liikumisest, mitte aga teatud puhkudel(saun, väikesed ujumiskohad), kus seda tõesti oma seltskonnas tehakse. Ja siingi mainid sa üsna konkreetselt, et selliseks poolpaljalt/paljalt olemiseks on siiski oma kindlad kohad. Garderoob, eraldatud ujumiskoht, saun. Aga kuidas on kodus külalistega koosistumised, teiste juures sünnipäevadel käimine, või siis soojal õhtul õues grillpeol(ilma saunata)? Kodus naine sul käib igapäevaselt poolpajalt ringi?
Vastan järjekorras:
ReplyDelete"Kas siis on nii, et nudiste on hulgi, aga kõik on kuidagi ... kapinudistid või midagi sellist. ;)"
Üks asi on olla nudist ja teine asi on nautida teatud tegevuste toime panemist alasti. Alasti olekud nautivaid inimesi on rohkem, kui Sa arvata oskad. Üldiselt ollaksegi "kapinudistid", kuna enamik ei viitsi mõne paadunud "tekstiilikaga" jageleda. Targem annab järele. Siis valitakse kohad, kus ei saa keegi näppu viibutada või kisa tõsta.
"Kust on Sinu andmed pärit? Tood ehk mõne näite."
Neid näiteid on siin juba küllalt. Näidetest võiks terve raamatu kirjutada, aga see pole see teema.
"Kus maailmas Sina elad?"
Elan väga mitmes kohas. 1/3 ajast Eestis ja 2/3 kõikjal mujal.
"Kodus naine sul käib igapäevaselt poolpajalt ringi?"
Ei käi poolpaljalt, kui õhutemperatuur kannatab siis ikka täiesti paljalt.
Rohkem Sulle vastata ei viitsi, eks ela oma konnatiigis edasi.
Alaikum assalam!
Parandan ühe sõnavea, kui mainisin, et minu tuttavad peavad lugu alasti olemisest. Tutvusringis on ka palju lihtsalt teretuttavaid, kelle kohta ei julge väita. Pidasin silmas sõpruskonda.
ReplyDeleteSry!
Selge, ainult et konnatiik paistab Sinu poole peal olevat, sest nagu välja tuleb on see alasti käimine siiski omaette lõbu teatud kohtades, mitte aga avalik asi. Oma konnatiigis võid alati alasti olla, aga muus maailmas hetkel see ei toimi ilma probleemideta.
ReplyDelete